Aj!

Aj!
Aj som fan! Varför såg jag inte den komma?

måndag 24 mars 2014

Pedagogiska datorspel har för syfte att förtrycka!

Det har ju varit ett himla snack om datorspel, eller för att vara mer specifik, om datorspels dåliga inverkan, främst på pojkar. Kritiken har bestått i att datorspel låser oss vid könsnormer som att män är starka och räddar världen medans kvinnor är försvarslösa mähän som dessa hjältar (männen alltså) måste rädda i tid och otid. Och att datorspel återspeglar en dålig kvinnosyn eftersom spelen oftast baserar sig på sexism Så jag bestämde mig för att kolla upp hur det förhåller sig så jag startade det spel jag spelar mest själv, nämligen Farming Simulator 2013 .
Men jag såg inget konstigt där, faktiskt. hur mycket jag körde runt på min gamla traktor så hittade jag ingenting som tydde på könsnormer eller att spelutvecklarna skulle ha en taskig kvinnosyn.

Jag talade också med andra som spelar Farming Simulator om de skulle ha märkt något speciellt men nehej, ingen hade noterat något anmärkningsvärt. Men så var det en klyftig typ som sade till mig att jag måste betrakta spelet ur ett genusperspektiv. Vadå genusperspektiv? undrade jag. Du vet med såna där genusglasögon, äh du vet? Naturligtvis! Så jag tackade för upplysningen och tänkte att här ska införskaffas genusglasögon omedelbums! Men det var lättare sagt än gjort, efter att jag besökt samtliga optiker i stan konstaterade jag att de inte hade genusglasögon i sitt sortiment. Så jag frågade den klyftiga typen om han visste var jag kunde få tag i ett par. Hmm, låt mig tänka sade han. Kanske det är nåt akademiskt skit? Som typ, fråga på ett bibliotek? Aha! Visst är det underbart med driftiga vänner som alltid vet goda råd! Så jag knallade in på stadsbiblioteket, jovisst hade de låneglasögon som man fick använda, men inte låna hem. Men hoppets gnista falnade snabbare än det tänts, låneglasögonen visade sig vara ordinära läsglasögon, modell sådan man köper på macken för en femma...
Men vad var det han sade nu, min klyftige vän? Nåt om "akademsikt skit de dära"? Ja men självklart! Feministakademin måste det vara! Och efter lite letande i telefonkatalogen hittade jag ett nummer med vilket jag kunde ringa Feministakademin. Ett gott råd dock, ring aldrig dit! Speciellt inte om ditt ärende är genusglasögon. Vad som händer är att de vrålar sexualdåre i luren innan de smäller på den så du nästan hör det ända dit du ringer ifrån, utan telefon.

Nu hade jag slut på uppslag hur jag skulle gå tillväga för att införskaffa mig ett par genusglasögon och något håglöst började jag googla för att läsa på. Att söka på ordet "genusglasögon" ledde till länkar som beskrev "genusperspektiv" och "könsmaktsordning". Och det var då jag såg sambandet. Om man har nåt att berätta som är så fullt med skit att ingen kommer att tro på det så interaktiverar man skitsnacket i ett par fiktiva "genusglasögon". För om man gör det så kan man inbilla sig precis vad som helst och detta tolkas som vedertagen sanning utan att någon som helst bevisning behövs.
Det enda som behövs är att hävda "genusperspektivet".

Med min nyvunna kunskap och fiktiva förmåga att se saker med ett par sk. genusglasögon startade jag spelet på nytt och herre jävlar och jösses i min låda, det var en totalt annorlunda värld som öppnade sig! Det som är mest skrämmande är att ett spel som innehåller så mycket kvinnoförtryck och sexism inte verkar ha någon rekommenderad åldersgräns. Man borde ju verkligen starta en Facebook-grupp om det här för jag tror inte det är många föräldrar som är medvetna om vad det är för skit deras telningar sitter och spelar. Här kommer ett axplock, känsliga läsare varnas!

Det första man slås av när man börjar spela Farming Simulator är
den rika förekomsten av fallossymboler, här inte mindre än fyra stycken på rad.
En av spelets machofigurer, Pelle Plöja, har utrustat sin traktor med en enorm
plog. För alla (speciellt feminister) vet ju vad uttrycket "att plöja en fåra"
egentligen innebär...
          En annan av spelets machofigurer, Harry Harva, in action. Det är ju ganska
 uppenbart att det här är fråga om ett taffligt försök att dölja strukturer.
Sexism. Djur av hankön utmålas som färggranna och beundransvärda, djur av
honkön (även rasifierade) utmålas som.....höns?
 
Redskapen som används är ofta fördolda fallossymboler
 
Potatis är en viktig del av patriarkatet. För att genom att äta upp kvinnornas
potatis skapar man ett kvinnoförtryck!
 
 
Självklart är en traktor inget annat än en fallossymbol.....
              Får som betar i hagen, det är väl fint? Men här är det fråga om dolda strukturer som
              synliggörs med genusglasögon. Så här är det, män föredrar lammkött, eller hur?
              Och genom inhängnad skapar man kontroll av såväl rasifierat som orasisfierat lammkött.  
              Det här är ren och skär trafficking och inget annat!                           


Ungefär här fick jag nog och tog av mig genusglasögonen. Jag kände en otrolig förtvivlan då jag insåg att under de drygt 2500 timmar jag spelat Farming Simulator så hade jag i verkligheten ägnat mig åt kvinnoförtryck å det grövsta.
Jag antog att den negativa kvinnosynen påverkat mig så till den milda grad att jag inte insett att det kollektiva ansvar och den kollektiva skuld vi män innehar och tydligen ansett att detta "inte gällt mig". Jag hade levt i total förnekelse och det var dags att göra bot och bättring! Men innan jag stängde ned spelet tog jag en sista skärmdump, dock glömde jag att jag inte använde genusglasögonen längre. Detta var vad som fastnade:

Det skitigaste och sämsta jobbet utförs....av en man? WTF?


 Jaha, så var det med det, ordningen återställd. Och nu tänker jag stanna uppe hela natten och spela.
Inte för att jag är man utan bara för att jag kan!

Och genusglasögonen? De har jag skickat till feministakademin!

5 kommentarer:

Emelie sa...

Med genusglasögonen på så var det här ohyggligt och skrämmande, att föräldrar inte skäms om de låter sina barn spela sånt här!

I normaltillstånd (dvs utan genusglasögonen på) var din analys dock förträffligt rolig och bjöd på en hel del skratt!

Mellan Vassen Och Land sa...

Hej Emelie, kul att höra att du trots allt kunde dra på smilbanden trots allt elände som uppdagades med de här glasgonen

Anonym sa...

Det borde vara varningstext för män med svagt hjärta att använda genusglasögonen. Man kan se dom mest fantastiska strukturer(som är osynliga utan genusglasögonen),bilder av patriarkatet och som du så riktigt påpekade fallossymboler och metaforer för kösnligt umgänge mellan en man och kvinna. Hugaligen ;-)

Pelle2

Mellan Vassen Och Land sa...

Hej Pelle2! Men en sådan varningstext skulle också omfatta "vita heterosexuella män" och det funkar ju inte för att könsmaktsordningen.

Anonym sa...

Hej Själv mellan vassen och land !
Tänkte inte på att man då kan rädda vita,hetersosexuella män med svagt hjärta från att dö och det kan ju aldrig vara meningen ;-)
Pelle2